We use cookies to provide you with a better experience. If you continue to use this site, we'll assume you're happy with this. Alternatively, click here to find out how to manage these cookies

hide cookie message
79,812 News Articles

Iran hacks US 'espionage' networks

29 websites affiliated with US targeted

Iran's Islamic Revolutionary Guards Corps has hacked into 29 websites affiliated with US espionage networks, Iran's semi-official Fars News Agency reported on Sunday.

"The hacked websites acted against Iran's national security under the cover of human rights activities," Fars reported. It did not disclose details of the attacks.

The 29 websites were identified in a statement (in Farsi) released on a website operated by the Revolutionary Guards.

The internet has been used by Iranian opposition groups who contested the results of last year's elections there to organise demonstrations and share information about protests and arrests. The Revolutionary Guards is a military group that was founded after Iran's 1979 revolution. The group includes conventional army, navy, air force, and intelligence units, as well as the Basij paramilitary force and various business units.

Some of the hacked domain names listed by Fars pointed to a single website, hra-iran.org, which displayed a short statement on its main page: "This website is temporarily unavailable, please try again later." Other domain names led to sites that were also unavailable.

Recently cached versions of the hra-iran.org website on Google show the site was operated by a group calling itself Human Rights Activists in Iran (HRAI). Information previously available on the site included a report on 400 Iranian opposition protesters that were arrested on November 4, 2009, an Iranian holiday that marks the anniversary of the 1979 takeover of the US Embassy in Tehran, according to a cached version of the site.

It was not clear whether HRAI had ties to US intelligence organisations or whether the Fars report labelled them as such due to their apparent sympathy for opposition protestors. The Fars report did not tie any of the websites to a specific US government entity.

The Fars report came one day after the Islamic Republic News Agency, Iran's official news agency, reported that the Iranian government had disrupted several "US backed cyber war networks" and arrested 30 people.

The networks were funded as part of US$400 million allocated to the U.S. Central Intelligence Agency to destabilise Iran, drawing on opposition groups including groups loyal to the deposed Shah of Iran, it said.


IDG UK Sites

Samsung Galaxy Note 4 vs Samsung Galaxy S5 comparison review: Samsung's best ever smartphones...

IDG UK Sites

Nostalgia time: Top 10 best selling mobile phones in history

IDG UK Sites

How Ford designs next-generation cars at its Melbourne Design Centre

IDG UK Sites

Apple 15-inch MacBook Pro with Retina review and the mystery of the processor benchmarks